Autor:
Antoni Shkraba

Kuidas kujundada õppimisest püsiv harjumus?

Et ülikoolis edukalt toime tulla, on üliõpilasel vaja kujundada struktureeritud ja paindlikult praktiseeritud õpiharjumus. Artiklis kirjeldatakse tegureid, mis hõlbustavad õppimisest püsiva harjumuse loomist. 

Milline on püsiv harjumus? 

Õpiharjumus, nagu iga teinegi harjumus, väljendub tihti esineva automaatse tegevusena. Hästi omandatud harjumuspärase tegevuse, näiteks hambapesu alustamine ei ole ülemäära raske. Tavaliselt ei eelne sellele endaga kauplemist või sisemist pingutust. Kuigi harjumuspärane käitumine tuleb lihtsamalt, on sel siiski ajendavad tegurid. Hammaste pesemise puhul võib selleks olla halb maitse suus, teleka vaatamise puhul näiteks koju jõudes diivanile maha istumine. Harjumuse kujundamine on kasulik selleks, et tarvilik tegevus ei nõuaks pikka juurdlemist. Harjumuse kujunemise põhimõtteid mõistes ja rakendades saab vähendada ka õppimisega kaasnevat pingutust ning muuta see tegevus enda jaoks meeldivamaks. 

Milleks teha õppimisest harjumus? 

Paljud üliõpilased täidavad õppeülesandeid hoogtööna, jättes need viimasele minutile. Nii on tudeng sunnitud järsult hädavajalikku õppetööd alustama, mis võib küll olla väga motiveeriv, kuid toob kaasa stressi ja pole üldjuhul nii tulemuslik kui pikaajaline sihipärane õppimine. Kuigi mõnele võib piisata ainete läbimiseks vahetult enne eksamit tuupimisest, siis laiemat õppeedukust selline lähenemine ei soosi. Uuringud on näidanud, et hea õpiharjumusega üliõpilased on tavaliselt õpingutes edukamad (Svartdal et al., 2022). 

Kuidas kujundada õppimisest harjumus? 

  • Loo rituaal. Harjumusel on kombeks kinnistuda siis, kui sellega seondub toetav tegevus või keskkond. Leia midagi, mida oled juba harjunud tegema, ning seo see õppetöö alustamisega. Näiteks võid siduda hommikukohvi joomise Moodle’i keskkonna avamisega ning sealt edasi päevase õppeplaani koostamisega. 
  • Määra kindel aeg. Sea enda päevaplaanis kindlad ajad, mil õppimisega tegeled. Kellaajast lähtumine vähendab plaani ebamäärasust ja aitab sul tööga pihta hakata. 
  • Määra kindel koht. Õppimise alustamine ja jätkamine on tihti kõige raskemad kohas, kus tavaliselt puhkad või midagi muud teed. Leia endale sobiv tuba, laud või hoone, mille saad seostada ainult õppimisega. Kasuta võimalust õppida raamatukogus või õppehoones. 
  • Eemalda segajad. Heale töörütmile võib järsult vahele segada teavitus telefonis või mõni muu tegevus. Ole teadlik enda meelistegevustest ja segajatest ning anna endast parim, et need töökeskkonnast eemaldada. 
  • Lähtu loengukavast  Kui leiad, et sul on raske leida motivatsiooni iseseisvalt õppimiseks, siis võta aluseks loengukava. Ülikool on sind juba õppetöö planeerimisega aidanud. Käi loengutes ja seminarides – sul on vaja lihtsalt kohale ilmuda ning töö sisu jääb õppejõu hooleks. 
  • Sea eesmärgid. Igal õpikorral võiks olla kindel siht. Seatud eesmärgid peaksid olema realistlikud ja toetama sinu õpiedukust. Mõtle läbi, mida õpikorra jooksul soovid saavutada ning mida ja kuidas selleks on vaja teha. 
  • Sea väikesed eesmärgid. Harjumuse juurutamisel tuleb kasuks, kui alustad kergete ülesannetega, mida oleks piinlik mitte täita. Näiteks võid alustuseks sõlmida endaga kokkuleppe, et päeva jooksul töötad läbi ühe vajaliku teksti või loed vähemalt 15 minutit. 
  • Harjuta tihti. Kui tahad, et õppimisest saaks igapäevane tegevus, tuleb seda ka iga päev teha. Harjumus kinnistub vaid siis, kui tegevust sageli ja pikka aega harjutada. 
  • Premeeri ennast. Luba endale pärast tublit tööd mõni maiuspala, meeldiv tegevus või lahke sõna. Abiks võib olla selgete reeglitega punktisüsteem: soositud tegevus annab punkte, mida saab hiljem eri väärtusega preemiate vastu vahetada. 
  • Märka edu. Õpiharjumust kinnitab usk selle toimimisse. Märka oma tubli töö tulemusi ja arenevat harjumust. Samuti tunne teadlikult rahuldust puhkeajast, mil muremõtted kohustuste täitmise vajadusest sind ei kimbuta. 
  • Pea pausi. Õpitu jääb paremini meelde, kui teed õpikorra jooksul regulaarseid pause – kõnni ringi, snäki, ringuta ja võimle. Märka, kui tähelepanu hajub, ning võta hetk, et taastuda. Võid kasutada ka Pomodoro tehnikat, kus töö ja pausi aeg on rangelt paigas. 
  • Kaasa teisi. Kursusekaaslaste või sõpradega õppides saad rakendada paljusid mainitud nippe. Teiste kaasamine võimaldab üksteisel silma peal hoida ja teeb töö ajal laisklemise ebamugavaks. Kasu on nii kellegi kõrval õppimisest kui ka kellegagi koos õppimisest. Esimene võib aidata paremini keskenduda näiteks individuaalse töö puhul, teine aga eksamiteks õppimisel, sest kaaslastega keeruliste terminite ja nähtuste arutamine võimaldab teemat paremini mõista ning õpitul kinnistuda. Üheskoos õppides saab tugevdada ka sotsiaalseid sidemeid ja see toetab vaimset tervist. 
  • Toeta enda tervist. Võta lisaks õpiharjumusele ette ka muid tervist hoidvaid tegemisi. Toitu tervislikult, liigu palju ja suhtle lähedastega. Jälgi, et tunneksid end väljapuhanuna. Hea uni on uute teadmiste omandamise juures väga väärtuslik. 

Õpiharjumuse kujundamiseks on palju võimalusi. Katseta erinevaid nippe, et leida just enda jaoks sobivad. Kõiki mainitud võtteid saab kasutada mistahes harjumuse kujundamiseks. Kui muudad tegevuse enda jaoks automaatseks, muutub elu märkimisväärselt lihtsamaks. 

 

Artikli autor: Psühholoogia tudeng Verner Vichmann

Kasutatud kirjandus 

Svartdal, F., Sæle, R. G., Dahl, T. I., Nemtcan, E., & Gamst-Klaussen, T. (2022). Study Habits and Procrastination: The Role of Academic Self-Efficacy. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(7), 1141–1160. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1959393 

Lugemis- ja vaatamissoovitusi 

Peaasi.ee: õpime õppima! (https://peaasi.ee/opime-oppima/) 

Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!