Et ülikoolis edukalt toime tulla, on üliõpilasel vaja kujundada struktureeritud ja paindlikult praktiseeritud õpiharjumus. Artiklis kirjeldatakse tegureid, mis hõlbustavad õppimisest püsiva harjumuse loomist.
Milline on püsiv harjumus?
Õpiharjumus, nagu iga teinegi harjumus, väljendub tihti esineva automaatse tegevusena. Hästi omandatud harjumuspärase tegevuse, näiteks hambapesu alustamine ei ole ülemäära raske. Tavaliselt ei eelne sellele endaga kauplemist või sisemist pingutust. Kuigi harjumuspärane käitumine tuleb lihtsamalt, on sel siiski ajendavad tegurid. Hammaste pesemise puhul võib selleks olla halb maitse suus, teleka vaatamise puhul näiteks koju jõudes diivanile maha istumine. Harjumuse kujundamine on kasulik selleks, et tarvilik tegevus ei nõuaks pikka juurdlemist. Harjumuse kujunemise põhimõtteid mõistes ja rakendades saab vähendada ka õppimisega kaasnevat pingutust ning muuta see tegevus enda jaoks meeldivamaks.
Milleks teha õppimisest harjumus?
Paljud üliõpilased täidavad õppeülesandeid hoogtööna, jättes need viimasele minutile. Nii on tudeng sunnitud järsult hädavajalikku õppetööd alustama, mis võib küll olla väga motiveeriv, kuid toob kaasa stressi ja pole üldjuhul nii tulemuslik kui pikaajaline sihipärane õppimine. Kuigi mõnele võib piisata ainete läbimiseks vahetult enne eksamit tuupimisest, siis laiemat õppeedukust selline lähenemine ei soosi. Uuringud on näidanud, et hea õpiharjumusega üliõpilased on tavaliselt õpingutes edukamad (Svartdal et al., 2022).
Kuidas kujundada õppimisest harjumus?
Õpiharjumuse kujundamiseks on palju võimalusi. Katseta erinevaid nippe, et leida just enda jaoks sobivad. Kõiki mainitud võtteid saab kasutada mistahes harjumuse kujundamiseks. Kui muudad tegevuse enda jaoks automaatseks, muutub elu märkimisväärselt lihtsamaks.
Artikli autor: Psühholoogia tudeng Verner Vichmann
Kasutatud kirjandus
Svartdal, F., Sæle, R. G., Dahl, T. I., Nemtcan, E., & Gamst-Klaussen, T. (2022). Study Habits and Procrastination: The Role of Academic Self-Efficacy. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(7), 1141–1160. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1959393
Lugemis- ja vaatamissoovitusi
Lektor Aave Hannuse videoseeria liikumisharjumuse kujundamisest
Peaasi.ee: õpime õppima! (https://peaasi.ee/opime-oppima/)